Weldaad van een sauna

Saunabad

Tijdens een saunabad werkt het lichaam hard. Door de warmte openen de huidporiën en wil het lichaam afkoelen, waardoor het gaat zweten en gifstoffen verloren worden.

Effect van sauna

  • Ontspannend en therapeutisch
  • Betere weerstand tegen infecties en temperatuursverschillen
  • Betere conditie
  • Betere bloedsomloop
  • Betere stofwisseling
  • Schone en jongere huid (lichaam wordt gehard)

Psyche

Na een saunabad voel je je opgewekt en ontspannen wat een totale relaxatie van lichaam en geest geeft: een verbetering van het welzijn.

Hart en bloedvaten

De sauna zorgt voor een betere doorbloeding: training van de vaatspieren. Voor hartpatiënten kan de belasting voor de bloeddruk misschien te veel zijn. Raadpleeg daarom eerst uw behandelend arts.

Stofwisseling

Sauna geeft ondersteuning van de afvoer van toxines en zorgt voor afscheiding van vochtophoping in het weefsel (oedeem). De reststoffen verdwijnen uit het vetweefsel.

Spieren

Door de verwijding van de bloedvaten ontspannen de spieren zich.

Spijsvertering

Een regelmatige darmwerking vermindert de neiging tot verkramping van maag en darmen.

Schimmels

Goed afdrogen is belangrijk om schimmels te voorkomen. Aangeraden wordt eigen badslippers te dragen. Voorkomen is beter dan genezen.

Huid

Sauna heeft een heilzame werking op de huid: de poriën verwijden, waardoor de huid zachter en soepeler voelt en een gezonde kleur krijgt. De betere doorbloeding zorgt ervoor dat de huid van binnenuit gereinigd wordt. Het lichaam wordt gehard en krijgt een betere weerstand voor infecties. Het verouderingsproces van de huid wordt vertraagd. Mensen met een ernstige huidziekte wordt aangeraden eerst de dermatoloog te raadplegen.

Leeftijd

  • Kinderen : Indien zindelijk vanaf 4 jaar, tot 10 jaar onder begeleiding. Ze zullen beter slapen en hebben minder concentratiestoornissen
  • Ouderen : Een eerste saunabezoek boven de leeftijd van 60 jaar wordt echter afgeraden. Raadpleeg uw arts.

Alcohol

Sauna en alcohol is geen aanrader en gebiedt enige voorzichtigheid. Door de combinatie van alcohol en hitte verwijderen de bloedvaten nog meer en dit kan leiden tot hartritmestoornissen.

Zweten

De huid is de derde nier en regelt de vochtbalans in het lichaam. Nuttig daarom tussen elke saunagang een drankje om het vocht in het lichaam op peil te houden.

Koud water

Bij gebruik van koud water trekken de poriën dicht. Het verwarmde bloed stroomt op volle kracht naar de rest van het lichaam. Het resultaat is een prettig en verfrissend gevoel. Training van het lichaam: betere weerstand tegen winterkwalen.

Zwangerschap

Zwanger zijn is geen ziekte. Sauna is een extra aanvulling op zwangerschapsgymnastiek. Gezonde vrouwen met een normale zwangerschap kunnen vanaf de 4de maand de sauna bezoeken. De laatste 4 à 6 weken van de zwangerschap wordt het echter niet aangeraden. Er bestaat dan kans op ontsluiting en zo ook op infectie. Bij twijfel raadpleeg de arts voor deskundig advies.

Afvallen

Sauna betekent vochtverlies. Afvallen kan met sauna als een ondersteunende factor. De combinatie van minder of gezonder eten en meer bewegen zijn nog steeds de manieren om af te vallen. De infrarood cabine is echter een aanrader om cellulitis tegen te gaan.

Reuma

Dit hangt af van de graad van reuma. Wat voor de ene patiënt heilzaam kan zijn, werkt voor de ander averechts. Raadpleeg eerst de reumatoloog.

Diabetes

Belangrijk blijft regelmatig leven en op vaste tijden eten. Raadpleeg de behandelend arts.

Spataderen

Dit hangt af van de ernst. Raadpleeg eerst de behandelend arts.

Bloeddruk

Sauna heeft een regulerende invloed op bloeddruk, de saunaregels goed hanteren is een bloedserieuze zaak. Raadpleeg eerst de behandelend arts.

Astma

De droge warmte in de sauna werkt verlichtend en ontspannend. In de sauna wordt het lichaam gehard en het weerstandsvermogen verhoogd. Raadpleeg eerst de behandelend arts.

Luchtwegen

Sauna geeft een goede doorbloeding van de luchtwegen, hierdoor is er verhoging van de slijmafscheiding wat ideaal is voor chronische bronchitislijders met vastzittend slijm. Het zorgt voor dieper en beter ademhalen. Hier geldt ook de saunaregels goed te hanteren.

Ademhaling

De warmte kan de eerste maal adembenemend zijn, na meerdere beurten is het beter te verdragen. Het lichaam went aan de hoge temperatuur en aan de afkoeling die erop volgt en dit zorgt voor een verbetering van de ademhalingswaarden.

Slaap

De slaap zal beter zijn en het wekken voor de volgende ochtend gemakkelijker. Dit getuigt de perfecte recuperatie van het organisme.

"Het is de natuur die de ziekte geneest, de geneeskunde is de kunst die de processen van de natuur navolgt. (Hypocratus)"

't Rustpunt Overpelterbaan 24 3940 Hechtel-Eksel Tel : 011 73 17 84 Mail : info@t-rustpunt.be
Webdesign & Hosting door Data-Art